Loading...

De "Anne Misonne" School

De “Anne Misonne” School

De “Anne Misonne” school is een unieke structuur. De school, vermeld bij de Franse gemeenschap als “thuisonderwijs” en afhankelijk van een inspecteur van het basisonderwijs, verwelkomt kinderen van het basisonderwijs.

Het onderwijs is aangepast voor kinderen met leerproblemen, die moeilijk hun plaats vinden in het gewone of het gespecialiseerd onderwijs. Elk kind geniet van een geïndividualiseerd programma, gebaseerd op het traditioneel onderwijs, aangepast aan zijn problemen, mogelijkheden en behoeften.

In 2018 ontving de school financiële steun van het Alcuin Fund voor de aankoop van specifieke leermiddelen en voor de financiering van renovatiewerken.

De Anne Misonne-school is een VZW die in 1956 werd opgericht door Mevrouw Anne Misonne in Oudergem.

Begin jaren vijftig startte Mevrouw Anne Misonne als psycholoog in een centrum voor de kinderen van de rechter in Rixensart. Ze werd getroffen door het gebrek aan opleiding van de leraren die met “moeilijke” kinderen werken. Ze wenst de leerkrachten beter op te leiden om kinderen met specifieke stoornissen te helpen.

Ze opent een klein schooltje voor dyslectische kinderen. Ze leidde deze school gedurende 20 jaar in overeenstemming met haar principes.

Mevrouw Anne Misonne pleit voor het respect voor het kind, en haar doel is kinderen met hun emotionele, persoonlijke en gezinsproblemen te helpen, door middel van een geadapteerd schoolonderwijs. “Elk kind, met zijn persoonlijke problemen heeft recht op een aangepast onderwijs.”

Vandaag wordt de school geleid door Mevrouw Foulik de Meeûs en door een Raad van Bestuur van 3 personen. De school verwelkomt ongeveer 24 leerlingen in de leeftijd van 5 tot 13 jaar, verdeeld over klassen van maximaal 6 kinderen. De klassen bestaan uit 6 kinderen met verschillende problemen en die specifieke behoeften hebben. Elk kind heeft een persoonlijke benadering en een aangepast onderwijs nodig. De school ontvangt kinderen met aandacht stoornissen, schoolfobieën, autisme, academische problemen zoals dyscalculie, dyslexie of taalstoornissen.   Een team met goed opgeleide leraren, psychologen, logopedisten en vrijwilligers, werkt dagelijks rustig en professioneel samen met elk kind om de lees-, reken- en gespreksactiviteiten aan te leren. De school ontvangt geen subsidies ​​van de Franse Gemeenschap, maar wordt gefinancierd door spéciale giften en door de bijdragen van de ouders. Dankzij donateurs worden bepaalde activiteiten georganiseerd zoals muziektherapie, kunsttherapie, ergotherapie. De toegang tot het zwembad en de aankoop van uitrusting voor kinderen, zoals spelletjes, apparatuur voor kunsttherapie, educatieve uitrusting of de aankoop van meubels worden ook grotendeels gefinancierd door giften.  De pedagogie is aangepast aan elk kind om hem/haar zo ver mogelijk te leiden. Aan het begin van het jaar worden voor elk kind precieze doelstellingen opgesteld.Elk kind geniet van een geïndividualiseerd programma, gebaseerd op het traditioneel onderwijs, aangepast aan zijn problemen, mogelijkheden en behoeften.   Elke leraar zet een geïndividualiseerd onderwijsproject op met behulp van actieve methoden en dagelijks huiswerk en lessen. Drie rapporten per jaar worden opgesteld. Na elke periode worden er toetsen gepland. De leraressen evalueren elk kind, een mooie manier om de individuele vooruitgang te observeren.De academische en emotionele vooruitgang van de kinderen geeft een positief beeld van de school.

Meer informatie is beschikbaar op de website.

Share:
  • BRIEF VAN INFORMATIE