Loading...

Cours Blanche de Castille

Cours Blanche de Castille

De VZW « Cours Blanche de Castille », genoemd naar Bianca van Castillië, is een associatief initiatief, dat uit de zoektocht van enkele ouders naar een vollediger en meer gepersonnaliseerde opvoeding voor hun kinderen. Het project ontsproot in 2016 en startte officieel in september 2018, met het doel een kleinschalige structuur te bieden die het midden houdt tussen de klassieke school en thuisonderwijs. Zaak is een belangrijke impact te hebben op de opvoeding van het kind om door te groeien tot een verantwoordelijke, geëngageerde en goed opgeleide volwassene middels de nodige academische en menselijke vaardigheden. Vandaag lopen 18 kinderen school in een pand gelegen in Sint-Lambrechts-Woluwe. In 2019 kende het Alcuin fonds een schenking toe voor de inrichting en de voorzieningen.

Wat was de sterkste motivering bij de lancering van het project? Scholing op hoog niveau (namelijk gepersonaliseerd), alternatieve scholing (in beperkte groep wat responsabilisering, autonomie en initiatiefname stimuleert), vorming met artistieke en muzieklessen maar ook met handvaardigheid.

Er wordt gestreefd naar een holistische scholing die de persoonlijkheid van elk kind respecteert. Dit sterk gestructureerde onderwijs brengt het kind structuur bij en houdt rekening met de hersen- en neurologische ontwikkeling van elk individu.

Voor elk schoolniveau wordt een apart leerprogramma opgesteld. Het programma blijft echter soepel : het kan aangepast worden aan de omstandigheden en de persoonlijkheid van elk kind.

De leerlingen leren op een doordachte en kalme manier communiceren met hun omgeving. Wellevendheidsregels en discipline primeren. Een wekelijkse besluitvorming leidt tot goede gewoontes. De vrijheidsontwikkeling wordt bevorderd door de

“preventieve methode van Don Bosco » die gebaseerd is op welwillend toezicht en wederzijds vertrouwen tussen volwassenen en kinderen.

De lessen zijn geïnspireerd door de Montessori methode maar ook door de opvoedingstechnieken van Charlotte Mason (“Living Books” en verhalen). Beide technieken stimuleren het contact met de natuur, handwerk maar ook de autonomie en het respect voor de eigenheid van het kind omdat:

Het mengen van leeftijden wordt gestimuleerd, wat verrijkend is en een familiale atmosfeer teweegbrengt: de grotere kinderen verwennen de kleintjes met attenties en de kleintjes leren van de grote.

Muzieklessen nemen een groot deel in van de tijdsbesteding van de kinderen: notenleer, bespelen van een instrument, muziekgeschiedenis, koor en zang. De lesgevers hebben een vorming in de muzikale pedagogie-methode van WARD.

Het Frans als taalvak neemt een belangrijke plaats in : het is namelijk essentiëel dat alle leerlingen het spreken, lezen, begrijpen en beheersen, het perfect kunnen schrijven, wat een belangrijke voorwaarde uitmaakt voor een rijk en vrij intellectueel leven. Het leren lezen vangt aan in de kleuterschool en tegelijkertijd wordt het schrijven met een alfabetische en syllabische methode bijgebracht. Dit leerproces wordt op een nog hoger niveau getild door dagelijkse oefeningen in fonologische, fonetische en grafische herkenning, door grafische vormgeving, door het kopiëren en door het lezen. Spelling-beheersing gebeurt door handgeschreven dictee of met losse letters.

De kinderen krijgen lessen in een tweede levende taal (Nederlands, Engels, Spaans naargelang de keuze) waarbij de voorkeur gegeven wordt aan het Frans. Er wordt gestart met een mondelinge opleiding waarbij in het vierde leerjaar overgegaan wordt op het schrift.

Wiskunde wordt gelinkt aan de werkelijkheid en toont al vroeg de nood aan abstractie. Van bij het begin wordt die band ontwikkeld door visualisatie. Elke regel of eigenschap wordt uitgelegd en aangetoond voor ze in praktijk gebracht worden door middel van observatie-, bewerkings- en denkoefeningen.

Het geschiedenis-onderwijs verloopt chronologisch, het aardrijkskunde- onderwijs beschrijvend en fysiek. Het onderricht van natuurwetenschappen werkt ook met observatie-, bewerkings en denkoefeningen.

Die bewuste vakken vergroten de algemene ontwikkeling van het kind en maken het nieuwsgierig naar het onderwerp.

Handwerk-ateliers worden ook aangeboden: chocolade-bewerking, naailes, wolbewerking of kunstlessen. Het handwerk legt vaak het verband met aardrijkskunde, wetenschap en geschiedenis. Zo ontwikkelt het kind ook zijn fijne motoriek. Er worden uitstappen buiten de school, of ateliers binnen de school opgezet zodat leerlingen vertrouwd geraken met diverse technieken en beroepen, wat hen toelaat de wereld waarin ze leven beter te begrijpen.

Een goede ontwikkeling en coördinatie worden ook verworven door lessen lichamelijke opvoeding, specifiek door dans en sportklassen. Ook de ontwikkeling van de psychomotoriek van de kleinsten komt aan bod, vooral indien ze specifieke noden vertonen. Tijdens de wekelijkse sportles kunnen de kinderen hun kracht, behendigheid en uithoudingsvermogen trainen terwijl ze zich uitleven. Vanaf de leeftijd van 4 jaar kunnen meisjes les volgen in klassieke dans en flamenco.

 

Nieuwtjes :

  • Er wordt een mooie bibliotheek ingericht met voldoende draagkracht voor lectuur om een culturele basis aan te leggen en zo de zucht naar kennis van het kind aan te wakkeren.
  • In de komende jaren is een uitbreidingsproject voorzien zonder de overzichtelijke structuur op te geven.
  • In september 2021 opening van de klassen van de 4e en 5e lagere school.

 

Wil je er meer over weten ? Neem dan een kijkje op de website.

 

 

Share:
  • BRIEF VAN INFORMATIE